woensdag 14 november 2007

Een duiker uit zijn backplate halen aan de oppervlakte.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik nob ehbdo heb gevolgt. Ik had mijn dir config al met natuurlijk een backplate. Tijdens de opleiding (praktijk lessen) stuitte ik op een probleem:

Het is heel lastig (lees bijna onmogelijk) om een duiker aan de oppervlakte uit zijn harnas te krijgen.
(Uiteraard liep de weer uit op een discussie dat DIR levensgevaarlijk is ;-))

Ik ben wezen proberen om dit probleem op te lossen. Een manier is om de banden niet met een loodstopper te fixeren aan de achterkant van de backplate, zodat je in geval van nood de band uit de backplate kan trekken. Dit heeft echter als nadeel dat je band gemakkelijk verschuifd, en je afstelling van je harnas zo verloren gaat.

Volgens mij is de beste manier om het harnas los te snijden. Veel duikers die met een harnas duiken hebben immers een mesje aan het harnas bevestigd zitten die binnen hand bereik is tijdens het redden.

Ik heb thuis getest hoe moeilijk het is om een band met een eenvoudig mesje door te snijden. Tot mijn verrassing ging dit heel goed. Zolang de band op spanning is, kan men met 1 haal de band door snijden.

Conclusie: Als je een duiker in harnas aan de oppervlakte uit zijn harnas moet krijgen, snij dan gewoon de band door.


Geen opmerkingen: