woensdag 14 november 2007

Continuous flow mixer


Om nitrox en trimix te vullen heb ik een zogenaamde 'nitrox stick' gebouwd. Orgineel ontwerp van Theo Thonissen. De stick is compleet opgevuld met golfballetjes, zodat de O2 en He goed met de lucht vermengd word. Ik heb een O2 sensor met een flessenhals o-ring in een T-stuk van 40 mm gestoken om het percentage O2 te meten.
De zuurstofreduceer heb ik voor 2 tientjes bij baco army goods (googlen op baco) besteld.

Veiligheid:

Ten alle tijden moet je voorkomen dat een te hoog percentage O2 je compressor in gaat. Dit kan je monitoren met een O2 meter, maar je wilt ook nog wel eens even weg lopen van je compressor. Daarom heb ik het volgende gedaan:

Tussen de reduceer en de stick heb ik een naaldvertiel geplaatst, met ervoor een stuk slang die vrij los op de andere slag geklemt zit. De naaldventiel heb ik zo afgesteld dat als de middendruk van de O2 reduceer te ver oploopt, de druk in de slang voor de naaldafsluiter oploopt, en de slangen zullen van elkaar schieten. Zo krijg je nooit teveel O2 in je inlaat van je compressor.

De stick is ook geschikt om trimix mee te maken. Dit gaat op de zelfde manier als O2 bijvoegen. Je leest op de O2 sensor af hoeveel je O2 is gedaald (bij TX 30/30 is dit bijvoorbeeld 14,7%) waarna je zuurstof bijvoegd tot het percentage de gewenste waarde bereikt (in dit geval 30%).

2 opmerkingen:

Bramk zei

Hi Edmond,


Ik zedlf blend al een jaar of 4 mijn eigen trimix en nitrox mengsels en wil nu overstappen op een nitrox stick, ik begrijp het princiepe hiervan heb jij echter een gedetailleerde tekening van jou nitrox stick

Alvast bedankt


Bram

Bramk zei

Hi Edmond,


Ik zedlf blend al een jaar of 4 mijn eigen trimix en nitrox mengsels en wil nu overstappen op een nitrox stick, ik begrijp het princiepe hiervan heb jij echter een gedetailleerde tekening van jou nitrox stick

Alvast bedankt


Bram